Hoe kan je de echte waarde van je digitale kanalen inschatten?
Een correct attributie model vinden voor Google Ads kan een hele opgave zijn. De standaard verdeling voor het ‘positie gebaseerd attributiemodel’ is 40/20/40. Dat wil dus zeggen dat wanneer je kiest voor een positie gebaseerd attributiemodel er 40 % van de conversie waarde aan de eerste en de laatste klik (of interactie) wordt toegeschreven. De resterende 20 % wordt dan evenredig verdeeld over de tussenliggende klikken (of interacties).

Het positie gebaseerd attributiemodel is nuttig indien u het meeste belang hecht aan de kanalen die uw klanten lieten kennismaken met uw merk en aan de laatste kanalen die tot een verkoop leiden. Verder zal je ook meer inzicht krijgen in de ‘customer journey’ van je klanten en in je campagnes. Met dat model is er de mogelijkheid om je account verder te laten groeien op vlak van non-branded campagnes.

Er zijn enkele regels voor het positie gebaseerd attributie model waarmee rekening wordt gehouden:

  1. Als er slecht één klik is, dan wordt 100 % van de conversie toegeschreven aan die klik.
  2. Als er slechts twee klikken zijn, dan wordt de middelste ratio weggelaten uit de berekening en worden de eerste en laatste ratio evenredig verdeeld zodat de som 100 % is.
  3. Als er drie of meer klikken zijn, dan is de 40/20/40 ratio van toepassing.
    Bijvoorbeeld:
    Een gebruiker heeft drie klikken in een tijdspanne van vijf dagen gehad met één conversie.

Bijvoorbeeld:
Een gebruiker heeft drie klikken in een tijdspanne van vijf dagen gehad met één conversie.

Datum Kanaal Actie
5 Januari Facebook Klik op link naar website artikel
10 Januari Google Ads Klik op zoekadvertentie
24 Januari Direct Conversie: aankoop t.w.v. € 10