Smart Shopping

Slimme Shopping-campagnes hebben een pak meer voordelen dan de “gewone” Shopping-campagnes: ze vereenvoudigen je campagnebeheer, maximaliseren de conversiewaarde én breiden je netwerk uit. De relevantste advertenties worden in verschillende netwerken van Google weergegeven, waaronder het Google Display Netwerk, het Google Zoeknetwerk, YouTube en Gmail. Om de winst van je advertentie te maximaliseren, automatiseert Google de advertentieplaatsing en biedingen om zo een maximale conversiewaarde te garanderen.

Voor je een Slimme campagne kunt maken, moeten je bestaande campagnes gedurende de afgelopen 45 dagen minimum twintig conversies gegenereerd hebben. Verder moet er ook een algemene sitetag aan je website worden toegevoegd en aan je account moet een remarketinglijst van minimaal honderd actieve gebruikers gekoppeld zijn. Ten slotte is er een beleid voor Shopping-advertenties dat je moet volgen.

Slimme Shopping-campagnes bevatten Shopping-productadvertenties en Display-advertenties (ook remarketing-advertenties). Doordat de advertenties geautomatiseerd worden, worden ze weergegeven in de meest relevante advertentieruimtes van het Google zoek- en Display Netwerk, Gmail en YouTube.

De campagneprestaties kan je makkelijk meten met de rapportage over de conversiewaarde en de ROAS.

Belangrijk om rekening mee te houden is dat de slimme-shopping campagnes voor hetzelfde product voorrang hebben op standaard Shopping- en Display-remarketingcampagnes voor hetzelfde account. Slimme Shopping-campagnes maximaliseren automatisch je conversiewaarde binnen een bepaald budget. Als je een minimum rendementsdoel voor je campagne hebt, kan je ook een doelrendement op advertentie-uitgaven (doel-ROAS) instellen.

Bijvoorbeeld: je campagnedoel is vijf euro aan verkoopopbrengst voor elke euro die je aan advertenties besteedt. In dat geval kan je een doel-ROAS (Return On Advertising Spending) van 500 % instellen. Je bieding wordt dan geoptimaliseerd om je doel binnen het ingestelde dagbudget te halen.

Het is interessant om zoveel mogelijk producten toe te voegen die van toepassing zijn op je campagne. Hou de productselectie voor je nieuwe campagne vergelijkbaar met die van je historische campagnes zodat je uitgaven en verkopen gelijk blijven of verbeteren. Dynamische remarketingadvertenties tonen vaak meerdere producten uit dezelfde campagne en daardoor zijn de prestaties beter als er meer producten worden gekozen in een campagne.