Hoe schrijf je een sterke landingspagina?

Een landingspagina kan erg handig zijn om nieuwe leads binnen te halen. Vele bedrijven laten dan ook advertenties of social posts leiden naar een landingspagina waar dieper ingegaan wordt op een specifiek topic. Landingspagina’s hebben naast informeren vaak nog een ander doel, namelijk: converteren. Bedrijven hopen contactgegevens van potentiële klanten, ingevulde enquêtes, bestellingen, etc. te ontvangen.

Daarvoor is echter een sterke landingspagina nodig. Bij een landingspagina is copy key: zonder een goede tekst en een correct woordgebruik lezen mensen niet verder en verlaten ze de pagina voor ze nog maar een actiebutton zijn tegengekomen.

Wil jij overtuigende landingspagina’s opstellen? Lees dan onze 7 copywriting technieken die de kans op conversie op je landingspagina aanzienlijk verhogen!  

1. Zorg voor voldoende call-to-actions

Call-to-actions zetten de bezoeker aan tot actie. Goede call-to-actions springen meteen in het oog en zijn kort en krachtig. Voorbeelden van CTA’s die goed werken zijn: 

  • Koop hier
  • Shop nu
  • Bestel vandaag

2. Speel in op pijnpunten of behoeftes van de doelgroep

Waarom willen klanten een bepaald product kopen? Om een probleem of behoefte weg te werken.

Herinner de klant aan een probleem of een tekort. Geef vervolgens de oplossing: namelijk jouw product of dienst. Speel bijvoorbeeld in op een angst. Stel vragen zoals: Wil je mee blijven op digitaal vlak? Ben je het beu om klanten te verliezen? En plaats een button eronder met dé oplossing.

3. Gebruik storytelling

Iedereen houdt van een goed verhaal. 

Daarom zijn testimonials of ervaringen van klanten geschikt om op een landingspagina te plaatsen. Mensen krijgen vertrouwen in je zaak én lezen een goed verhaal. Twee vliegen in één klap. 

Je kan ook vertellen over jezelf of over een persoonlijke ervaring. Wanneer mensen zich kunnen  inleven, win jij hun aandacht en hun sympathie. Zorg wel dat het verhaal gelinkt is aan je product of dienst en aanzet om je product of dienst te kopen.

4. Creëer een hellend vlak

Creëer een hellend vlak: dit is een reeks argumenten waarbij een uiterste conclusie (het product kopen) wordt gepresenteerd als logische uitkomst. Je kan dit realiseren door je copy in een logische volgorde te plaatsen. Bijvoorbeeld: 

  1. Een titel en intro die de aandacht van de lezer trekken en zin geven om door te lezen. 
  2. Een introductie van een product: de kenmerken, voordelen, unieke eigenschappen, functie,…
  3. Rechtvaardiging van de investering, redenen waarom het product een musthave is! 
  4. Getuigenissen als garantie voor kwaliteit en zekerheid. 
  5. Repliek op vragen en eventuele bezwaren die klanten kunnen hebben. 
  6. Call-to-action die aanzet om het product te kopen. 

Je overtuigt stapje per stapje in de hoop dat de bezoeker aan het einde van de pagina op de call-to-action knop klikt om het product te kopen. Een hellend vlak wordt vaak gecreëerd via korte zinnen. Dit maakt de tekst vlotter leesbaar.

5. Gebruik verstaanbare taal

Gebruik geen ingewikkelde, technische woordenschat. Op die manier jaag je heel wat mensen weg. Hanteer een eenvoudig taalgebruik, dat herkenbaar, persoonlijk en aangenaam is om te lezen.

6. Stel vragen die de klant kan beantwoorden met ‘ja’.

Hoe meer de klant denkt “ja” tijdens het lezen van de landingspagina, hoe rapper ze ook ja zullen zeggen op het moment van actie (= de aankoop, de call-to-action,…). Stel de vragen die de klanten in hun hoofd hebben. Met andere woorden: speel in op wat er speelt bij de klant. 

Maak de vragen niet te complex. Vraag bijvoorbeeld: Heb je nog moeite met SEO? Lees deze tips. Heb je genoeg van de administratieve rompslomp? Koop een digitaal kassasysteem!

7. Gebruik urgency om sneller actie te verkrijgen!

Mensen kopen sneller als ze het gevoel hebben dat ze een grote deal kunnen mislopen. Daar kan je als copywriter slim op inspelen. 

Als bezoekers zien dat ze slechts binnen een bepaalde termijn kunnen genieten van een korting gaan ze veel sneller over tot actie. Of als bezoekers zien dat een product bijna op is, kopen ze sneller. Je kan dus via tijdsdruk een snellere beslissing van de bezoekers uitlokken. 

Dat weet ook Booking.com, die vaak plaatst hoeveel kamers er nog vrij zijn in een bepaald hotel.

Wil je graag hulp bij het maken van een goede landingspagina? 

Generation Shop

Digital Marketing . Webshops . Omnichannel

All author posts