De contentkalender: hét geheim achter succesvolle contentmarketing voor jouw webshop

Webshop contentmarketing - Tips voor efficiënt plannen

Een contentkalender kan je contentmarketing naar een hoger niveau tillen. Van het bepalen van je doelstellingen tot het zorgvuldig opvolgen van je planning: in dit artikel delen we enkele tips voor een succesvolle contentplanning.

Een contentplanning is essentieel voor elke webshop. Het helpt je om toekomstige content op een efficiënte manier te organiseren zodat je tijdig alles kan voorzien en inplannen. Dit zorgt ervoor dat je je doelgroep op regelmatige basis voorziet van relevante en interessante content. Op die manier vergroot je de kans dat jouw content wordt gelezen en gedeeld, wat leidt tot meer verkeer naar jouw website en meer conversies.

We geven graag enkele tips mee voor het opstellen van een contentkalender:

1

Bepaal jouw doelstellingen en doelgroep.
Dit helpt om content te creëren die aansluit bij de interesses van jouw publiek.

2

Plan op voorhand.
Door ruim van tevoren te plannen, kun je content voorzien die aansluit bij aankomende events of veranderingen in de markt.

3

Zet in op verschillende kanalen.
Je eigen webshop is misschien wel het belangrijkste communicatiekanaal, maar ook sociale media zoals Instagram, Facebook, Pinterest etc. kunnen je helpen je bereik te vergroten. Daarnaast kan je ook inzetten op paid kanalen, zoals Google Ads.

4

Maak gebruik van verschillende formaten.
Probeer te variëren in het soort content dat je aanbiedt. Kies niet louter voor social media posts, maar ook eens voor een meer uitgebreid content piece, zoals een blogpost op je website. Ook video’s, infographics, enzovoort zorgen voor afwisseling.

5

Analyseer en optimaliseer.
Analyseer regelmatig de prestaties van jouw content zodat je ziet wat werkt en wat niet. Voortdurend opvolgen en verbeteren is de boodschap!

Hopelijk kan je op deze manier van start gaan met een eigen contentplanning voor jouw webshop!

Get in touch.