Verdubbel je succes met A/B Testing

Wil je meer succes behalen met jouw marketing campagnes? Dan is A/B testing iets voor jou! A/B testing is een effectieve manier om verschillende varianten van jouw marketing materiaal te testen en te kijken welke beter presteert. Het kan jou en je webshop helpen om belangrijke beslissingen te maken over design, kleuren, afbeeldingen, teksten, en meer.

Het mooie aan A/B testing is dat je met enkele kleine veranderingen, grote resultaten kan behalen. Door bijvoorbeeld twee verschillende varianten van een e-mail campagne te testen, kan je al snel zien welke variant beter converteert en dus meer resultaat oplevert.

Maar hoe begin je er concreet aan? Het belangrijkste is dat je een duidelijke hypothese hebt over wat je wilt testen en waarom. Vervolgens maak je twee varianten van jouw marketing materiaal, waarbij je slechts één element verandert, zoals een CTA-knop of een afbeelding. Vervolgens stuur je de varianten naar een willekeurige selectie van jouw doelgroep en analyseer je de resultaten.

Om je een idee te geven van wat je zoal kunt testen met A/B testing, hebben we hieronder een aantal voorbeelden opgesomd:

     

      • Onderwerpregel van e-mails

      • Kleuren en vormen van CTA-knoppen

      • Productafbeeldingen op de website

      • Pagina lay-out en tekstuele inhoud

      • Verschillende aanbiedingen en kortingen

    TIP: Verander slechts één element tegelijk. Als je bijvoorbeeld de onderwerpregel van een e-mail wilt testen, zorg er dan voor dat alle andere elementen van de e-mail gelijk blijven.