E-mail automation, de game-changer voor jouw webshop

Email marketing is een krachtige tool voor elk bedrijf, maar het kan veel tijd en moeite kosten om het goed te doen. Maar… enter email automation! Door gebruik te maken van automatisering, kun je je tijd efficiënter besteden en betere resultaten behalen. Maar wat houdt email automation juist in?

Je stelt een serie van geautomatiseerde e-mails op die op bepaalde tijdstippen verstuurd worden aan een specifieke doelgroep, afhankelijk van de interactie met je webshop.

Voor we hier dieper op ingaan, zetten we even enkele voordelen op een rij:

De manier waarop we online winkelen kan compleet veranderen door AI. Zo kunnen klanten al gepersonaliseerd winkelen doordat je producten biedt op basis eerdere aankopen en zoekopdrachten. Hierdoor kan je producten vinden die passen bij hun smaak en interesses, wat resulteert in een betere winkelervaring en een hogere klanttevredenheid.

Een ander belangrijk voordeel van AI in e-commerce is de mogelijkheid om grote hoeveelheden gegevens te verwerken en te analyseren. AI kan de gegevens gebruiken om patronen te ontdekken en inzichten te verkrijgen die kunnen worden gebruikt om toekomstige marketingcampagnes te optimaliseren.

1

Het helpt je om efficiënter te werken.
In plaats van handmatig elke e-mail te versturen, kun je het proces automatiseren zodat de juiste e-mails op het juiste moment naar de juiste mensen worden verzonden. Dit scheelt je veel tijd en moeite.

2

Het zorgt voor een gevoel van betrokkenheid.
Door gebruik te maken van automatisering, zal je doelgroep zich meer betrokken voelen bij je bedrijf en eerder geneigd zijn om een aankoop te doen of een actie te ondernemen. Dit leidt tot betere resultaten.

3

Je biedt relevante en waardevolle content.
Wanneer mensen op bepaalde linken klikken, kan je tags toevoegen aan hun profiel. Op die manier begrijp je je doelpubliek beter, en weet je wat hun interesses zijn. Die informatie kan je inzetten om hen een meer gepersonaliseerde ervaring te bezorgen.

Maar wat kan email automation voor jouw webshop betekenen? 

De meeste gekende voorbeelden zijn dat iemand die zich net heeft aangemeld voor je nieuwsbrief, een welkomstbericht ontvangt, terwijl iemand die een aankoop heeft gedaan een bedankings- en opvolgingsmail ontvangt. Email automation is echter veel meer dan dat! 

Zo kan je mensen een verjaardagsmail sturen, al dan niet gekoppeld aan een persoonlijk voordeel (denk aan een korting of een geschenk). Daarbij kan je automation flows gebruiken om je mail na een gekozen aantal dagen nogmaals te versturen naar degenen die hem de eerste keer niet openden. Ook tags toevoegen wanneer mensen op bepaalde linken klikken, is mogelijk. Hierdoor wordt de tag toegevoegd aan hun profiel, wat je de mogelijkheid biedt om op termijn meer gepersonaliseerde mails te versturen. De opties zijn eindeloos!