Zo slaagt jouw website in de mobiele test

Een mobielvriendelijke website is onontbeerlijk anno 2017. Niet alleen surfen véél meer mensen mobiel, ook worden er een pak meer mobiele aankopen gedaan. Wanneer je het aankoop- en voorbereidingsproces van leads kan vergemakkelijken door op dat mobiel surfgedrag in te spelen, heb je dan ook een flinke troef in handen. Wij vertellen je vandaag hoe je je website zo goed mogelijk voorziet voor de mobiele surfers en geven tips en tricks.

Kies voor een responsive website

Een mobile lay-over is zó passé! Je website moet als één geheel kunnen functioneren op computers, tablets en GSMs. De tijd van een aparte mobiele website is ver voorbij en daarnaast is dat qua analysemogelijkheden ook een moeilijkere optie. Liever kies je voor één website die perfect draait op alle toestellen en vanzelf ‘meebeweegt’ met de grootte en leesrichting van het apparaat.

Het is trouwens niet alleen qua looks of analyse dat zo’n responsive website een must is, Google raadt dit zelf ook aan. En als Google het aanraadt, kan je er prat op gaan dat deze eigenschap mee wordt genomen voor je SEO-ranking.

De enige uitzondering die op deze regel geldt, is bijvoorbeeld een actiesite. Wil je dat mobiele surfers snel tot een bepaalde actie overgaan die minder opvallend hoeft te zijn op je desktop site? Dan kan je beter een aparte mobiele website gebruiken. Een voorbeeld: je hebt in de winkel een actie lopen waarbij je een QR-code kan scannen voor korting. Dan kan je op de mobiele website die module bovenaan plaatsen, waar die op de desktop versie niet eens nodig is (want niemand gaat een QR-code met z’n webcam inscannen).

Maar laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je met een responsive website altijd goed zit.

Hoe test je de mobile friendliness van je website?

Het is erg gemakkelijk om na te gaan hoe het nu al gesteld is met de optimalisatie van je website voor mobile. De eenvoudigste test is natuurlijk zelf even surfen op je smartphone en kijken wat het resultaat is. Via Google kan je dit ook laten testen, waarna je eventueel een volledig rapport ‘mobiele bruikbaarheid’ kan testen. Bekijk hier de mobielvriendelijke test van Google.

Content voor mobiele apparaten

Naast een website die vlot moet functioneren op mobiele apparaten, moet je natuurlijk ook je content afstemmen op de toestellen waarmee mensen op je website komen.

Ontdek je dat je zeer veel mobiele lezers hebt? Dan moet je je inhoud zelfs in de eerste plaats maken voor smartphones en GSMs. Concreet houdt dat in dat je call to actions en belangrijke info zeer hoog in je tekst moet zetten, want die zien mobiele lezers direct. Moet er gescrolld worden, dan gaat er al sneller iets verloren.

Maak gebruik van korte en krachtige zinnen zodat ze goed passen op je mobiele schermen. Wanneer je knoppen op je website toont of bijvoorbeeld invulformulieren, is het ook weer belangrijk dat die zeer gemakkelijk te lezen zijn op een klein scherm. Daarom is het ook aan te raden om geen tekst (of enkel grote tekst) op afbeeldingen te plaatsen. Wanneer de afbeelding op mobiel wordt geschaald, gaat de tekst namelijk verloren.

Gebruik submenu’s

Waar lange teksten vroeger zeer populair waren en graag gelezen werden op computers, moet het nu allemaal snel, kort en krachtig. Daarom kan je beter één lange post opsplitsen in meerdere subposts. Of, je maakt gebruik van submenu’s. Zo kan je onder de inleiding openklapbare stukjes content steken, zodat bezoekers enkel de content van hun keuze bekijken.

Teveel moeten doorklikken is echter ook not done. Dat verhoogt weer de kans dat mensen gaan afhaken. Een balans zoeken die bij jouw publiek past, is dan ook cruciaal. En als je gebruik maakt van knoppen e.d. om te navigeren, zorg dan dat die moeiteloos kunnen aangeklikt worden. Beperk de witruimte eromheen maar zorg er ook voor dat bezoekers niet per ongeluk iets anders kunnen aanklikken.

Eigenlijk is de gouden regel qua navigatie: probeer het zelf uit, ontdek wat het vlotste werkt en pas alle dingen waaraan je je ergert aan. Beeld je in hoe een bezoeker denkt en navigeert door jouw website en kijk of dat een gemakkelijk en toegankelijk pad is.

Denk aan de snelheid van je website

Hierbij komt kijken dat je website niet te veel scripts bevat, dat afbeeldingen gecomprimeerd zijn en dat alles vlot werkt. We schreven daar eerder al een erg uitgebreide blogpost over, die je hier kan vinden.

Er zijn altijd nog een aantal andere aspecten waar je rekening mee zou kunnen houden om je website mobielvriendelijk te maken. Denk maar aan afbeeldingen die je speciaal in de portretstand voorziet omdat de meesten je tekst zo lezen, of een functie om bijvoorbeeld in te zoomen op je tekst. Maar als de basis goed zit – en die heb je na het lezen van dit artikel vast goed gezet 😉 – kan je al een heel eind vooruit. Succes!

0 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *