Leren concurrentie

Er zijn altijd werkpunten die je van je eigen website of webshop kent. Of dat nu je activiteit op een bepaald social mediakanaal is, je fotografie of je SEO-vriendelijkheid: 100% perfect zijn is een mooi streefdoel, maar moeilijk haalbaar. Alleen zijn er naast de werkpunten die je zelf al kent ook een heleboel dingen die je beter zou kunnen doen zonder dat te beseffen. En om die te ontdekken, kan je naar je concurrenten kijken!

Een voorbeeld: schoenenwinkel X

In dit blogbericht nemen we als voorbeeld een schoenenwinkel in een klein dorpje. De schoenenwinkel doet het lokaal erg goed en heeft fysiek een stevige verkoop, maar wil zijn online aanwezigheid verbeteren. Daarom besluit de schoenenwinkel om in te zetten op social media (advertising) en een mooi uitgebouwde website. Dat zou een flinke stap in de goede richting moeten zijn. Een zwakte die de schoenenwinkel zelf al kent, is dat de fotografie en beelden voor social media beter kunnen. Daarom beslist de winkel iemand in te huren die voor beter beeld zal zorgen.

Is het probleem nu opgelost? Niet helemaal. Want net nu je met development bezig bent, is het belangrijk om je concurrenten onder de loep te nemen en te ontdekken of er niet nog meer issues zijn die spelen. Wat je zoal kan checken:

  • Of de concurrent ook aanwezig is op social media, en op welke kanalen.
  • Wat de concurrent doet op die kanalen.
  • Welke kanalen van de concurrent populair zijn en waarom.
  • Wat voor klanten er bij de concurrent shoppen.
  • Hoe de SEO-score van de concurrent is.

… De lijst is eindeloos.

De schoenenwinkel kan zo bijvoorbeeld ontdekken dat een andere schoenenwinkel in het dorp zeer actief is op Facebook en daar erg veel interactie ontvangt, met als resultaat ook meer verkoop. Maar, de fotografie van die shop is eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk. Wat voor de interactie en volgers zorgt, is het persoonlijke bijschrift van de foto’s. De vragen die gesteld worden in de posts zorgen voor veel reactie van klanten die hun zegje willen doen.

Is het dan wel nog zo interessant om veel te investeren in beter beeld? Misschien dacht je dat het je foto’s waren die je populariteit belemmerden, maar uiteindelijk blijken het je saaie teksten te zijn. Iets wat je zelf nooit had opgemerkt als je de concurrentie niet had bestudeerd.

Hieronder vind je nog drie zaken die je kan leren van je concurrentie.

Leer over de prijszetting van de concurrent

Door naar de shop van je concurrent te kijken, kan je alles ontdekken over prijszetting voor gelijkaardige producten. Zo merk je misschien dat hij bepaalde categorieën zeer goedkoop aanbiedt, terwijl er voor andere producten flink wat meer wordt gevraagd dan wat jij doet. Daarop kan je inspelen. Probeer eerst te achterhalen waarom die producten zo worden geprijsd. Misschien zijn de dure wel erg populaire en gegeerde merken, waar iedereen zonder nadenken een flink bedrag voor wil neerleggen. Dan moet je jezelf wel eerst de vraag stellen of je bij zo’n populaire items wil inboeten aan marge. Maar als ze bij jou juist niet zo lekker verkopen, is dit de perfecte gelegenheid om er wat aan te doen. Interessant is het hoe dan ook om prijzen te vergelijken!

Leer van de SEO van je concurrenten

Wanneer wij een contentstrategie opstellen, gaat daar altijd een hele research-fase aan vooraf. Die houdt onder meer in dat we van alle voorname concurrentie een SEO-analyse afnemen. Zo’n analyse leert je meer over zoekwoorden waarop concurrenten inzetten en punten waarop de concurrentie goed scoort (bijvoorbeeld: juiste tags gebruiken, goede backlinks e.d.). Die dingen moeten bij jou zeker helemaal goed zitten. Neem gerust een voorbeeld aan hoe de concurrentie z’n site heeft opgebouwd of aan de zoekwoorden die de concurrentie gebruikt. Ga alleen niet klakkeloos kopiëren maar zorg ook voor je eigen toets en inbreng. Waar je ook zeer veel van kan leren echter, is van wat er fout gaat bij de concurrenten. Zie je bijvoorbeeld dat zij geen goede alt-tags gebruiken, geen headings in de teksten hebben of bepaalde cruciale info missen? Grijp dan je kans en zorg dat jij ze daarin ‘verslaat’. De ideale manier om hoger in de zoekmachines te komen dan je concurrent!

Leer van wat over je concurrenten wordt gezegd

Op social media, blogs, fora en andere online kanalen kan je vrij anoniem ontdekken wat er over de concurrentie wordt gezegd. Het voordeel van de moderne tijden ;-). Geniet ervan en speel in op wat je leest over concurrenten. Niet door mee te roddelen (please not!) maar door te verbeteren aan jouw shop wat er bij concurrenten misgaat. Bijvoorbeeld: je leest over dat iemand het irritant vindt dat de webshop van je concurrent maar binnen de 3 werkdagen bezorgt. Scoor die klanten en probeer vanaf nu bezorging de volgende dag aan te bieden. Zeker wanneer je consistent dezelfde berichtgeving over je concurrent hoort (zoals “ze antwoorden zeer traag op e-mails”) weet je dat dat voor jou een opportuniteit is.

Bottom line van dit blogbericht? Negeer je concurrentie niet klakkeloos. Een gevalletje ‘doen alsof ze niet bestaan’ helpt op geen enkele manier om jouw business te verbeteren. Aanvaard de concurrentie, omarm ze zelfs, want het is een grote bron van info en leerpunten voor jouw winkel/website/webshop.

0 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *