Soms is het een tijdje stil rond bepaalde kanalen en vraag je je af of er nog vooruitgang in komt. Dan weer komt de ene update na de andere en kan je er blogberichten vol over schrijven. Facebook hoort momenteel tot die laatste categorie: de hoeveelheid nieuwtjes over dat kanaal was niet te stoppen de afgelopen tijd. Aangevuld met interessante nieuwigheden bij Snapchat, Instagram en Google Analytics krijg je dit overzicht van (social media) nieuwtjes die je niet gemist mag hebben!

Facebook introduceert…

Facebook Augmented Reality

  • Augmented Reality Camera Effects. Een ‘Camera Effects Platform’ werd voorgesteld op de jaarlijkse F8 meeting van Facebook (waarbij plannen voor de komende tijd worden uit de doeken gedaan) en zou smartphones omvormen in het eerste echte augmented reality platform. In de gloednieuwe AR studio kunnen developers zelf augmented reality ervaringen bouwen zoals leuke animatieframes, maskers, interactieve effecten die reageren op beweging of bijvoorbeeld interactie tijdens livestreams. De mogelijkheden worden eindeloos!
  • Frame Studio. Voor de niet zo technisch aangelegde mensen is het vanaf nu ook mogelijk om eigen frames te ontwikkelen die je kan gebruiken op je profielfoto’s of met de nieuwe Facebook camera. In de Frame Studio (een web-based tool) vind je geen complexe codetaal maar kan je gewoon in enkele klikken een unieke lay-over voor je foto’s of filmpjes maken.

Meer info over beide functies hier.

Geplaatst door Facebook Tips op maandag 17 april 2017

  • Facebook Spaces (bèta). Wie graag even weg van de wereld is, kan in Facebook Spaces wel eens een gedroomde oplossing vinden. Het platform (nog een bètaversie) staat je namelijk toe om in een fictieve wereld met behulp van een virtual reality camera rond te lopen, dingen te ontdekken en te spelen en communiceren met vrienden. Je maakt van jezelf een poppetje en kan dan in een soort spelwereld vertoeven samen met je Facebookvrienden.

Meer info hier.

  • Automated Insights. Wie Facebook Analytics vaak gebruikt (hi!), zal ongetwijfeld tevreden zijn met de nieuwste Automated Insights for Analytics die Facebook lanceerde. Er zijn nu aanpasbare dashboards waar je als pagina-admin de belangrijkste rapportage bij elkaar kan pinnen en de analyse van bezoekersgedrag gaat een pak verder (zo zie je bijvoorbeeld veranderingen in koopgedrag over de langere tijd, engagement over verschillende steden enzovoort). Veel nieuwe inzichten dus om uit te leren!

Meer info hier.

  • Giphy integratie. Ze was er al in beperkte mate, de integratie met Giphy bij Facebook. In Messenger kan je de GIF’s bijvoorbeeld naar je contacten versturen. Binnenkort komt daar ook bij dat je Giphy Live zal kunnen gebruiken wanneer je livestreamt op Facebook en Giphy Thoughts voor de Facebook camera. Die eerste houdt bijvoorbeeld in dat je als livestreamer relevante GIF’s zal kunnen tonen aan je kijkers. Het Giphy Thoughts effect houdt dan weer in dat je een soort ‘denkballonnetje’ met relevante GIF zal kunnen toevoegen aan je beeld geschoten met de Facebook camera.

Meer info hier.

Snapchat lanceert World Lenses

In Snapchat is het vanaf nu mogelijk om 3D-stickers te gebruiken. Je kan daardoor interageren met de 3D elementen in de snaps die je maakt, wat voor leuke resultaten zorgt. Neem nu het wolkje in de voorbeeldvideo hierboven: fun! Je creëert als het ware een mix tussen het echte leven en virtueel toegevoegde elementen. Meer erover lees je op TechCrunch.

Instagram Collections

Op Instagram kan je alweer een hele tijd berichten opslaan die je graag wil onthouden of mooi vindt. Sinds kort kan je in die chaos van opgeslagen berichten meer orde creëren, want je verzamelt je opgeslagen foto’s in de nieuwe ‘Instagram Collections’. Zo kan je vanaf nu mapjes maken voor elk type opgeslagen beeld, wat je account een pak meer georganiseerd maakt. De opgeslagen posts blijven nog steeds privé. Ontdek details via Mashable

Google Analytics new dashboard

Google Analytics is verbeterd

Het gebeurt regelmatig dat Google één van de services qua look en feel aanpast, maar deze aanpassing is voor marketeers erg welkom: de homepagina van Google Analytics kreeg een nieuw jasje. Een jasje waarbij je veel meer overzicht op je homepagina krijgt: er zijn aanpassingen gemaakt waarmee je dieper op het gedrag van bezoekers kan ingaan. Op de nieuwe homepagina vind je een overzicht van de belangrijkste Analytics-elementen, aangevuld met de mogelijkheid om meer in detail te analyseren. Daarbij komt ook de nieuwe Discover pagina waar je nuttige items kan vinden om een account te managen en monitoren. Leuk! Lees hier meer over de nieuwe homepagina.

Welke van deze vier nieuwtjes had jij nog niet meegekregen? Zijn er dingen die wij nog moeten ontdekken? Laat het ons zeker weten in de reacties!

0 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *