Adverteren op Facebook: het is een wereld apart. Niet alleen is het erg moeilijk om te ontdekken wat nu het beste rendeert op het platform, ook zijn er ontzettend veel advertentievormen en -doelstellingen waardoor je wel eens met keuzestress kan komen te zitten. Welke vormen passen het beste bij jouw boodschap? En hoe moet je die vorm op een originele, creatieve manier inzetten? Voor alle marketeers en geïnteresseerden die wel eens adverteren op Facebook bestaat er een leuk inspiratieplatform: de Creative Hub. Een plek die eind augustus 2016 werd geïntroduceerd en sindsdien ideeën biedt voor knappe campagnes.

Vele advertentiemogelijkheden

Facebook biedt erg veel advertentievormen en -formaten. Zo kan je alleen al binnen de noemer ‘afbeeldingen’ vanalles uitproberen. Denk maar aan carrousels, diashows of simpele advertenties met één beeld. Combineer dat dan weer met video’s in diezelfde carrousels of maak er een creatief ‘canvas’ mee, voeg nog een Instagram-luik toe en je beseft: de mogelijkheden zijn eindeloos én dagen je uit creatief te denken.

Creatieve inspiratie

In de Creative Hub vind je voor allerlei advertentievormen voorbeelden van grote, succesvolle campagnes. De campagnemakers zijn daarbij creatief geweest op vlak van vorm en inhoud en hebben de advertentiesoort van hun keuze optimaal benut. Wat dacht je bijvoorbeeld van bovenstaande advertentie van Target? Zij hebben het medium carrousel tot een hoger niveau getild door filmpjes te gebruiken waarbij iemand van links naar rechts in en uit beeld wandeld, wat je bijna dwingt om naar rechts te swipen en verder te kijken in de ruimte. Klik hier om de advertentie in actie te zien in de Facebook Creative Hub.

Mobile friendly

Advertenties op smartphones doen het steeds beter. Meer zelfs, onze ervaring is dat die vaak meer renderen dan advertenties op desktop én dat die laatstgenoemde steeds minder worden vertoond. Daarom biedt de Creative Hub alle nodige ideetjes en inspiratie voor mobiele advertentieformaten. De volledige Hub bestaat uit voorbeelden op gsm’s, speciaal bedoeld voor mobiele gebruikers. Ideaal voor wie het (nog) moeilijk vindt om ads te maken voor mobile users.

De leukste Creative Hub inspiratie

  • De Geox Nebula ad is erg leuk gevonden en benut het ‘carrousel’ type voor de volle 100%. Doordat je telkens maar een stuk van de schoen ziet en moet swipen om de volgende – in een andere tint – te ontdekken, wordt het duidelijk dat er verschillende vormen en kleuren beschikbaar zijn. Daarna klik je – bij de schoen van jouw voorkeur – door naar de website. Goed bedacht!

  • Dit Lowe’s Home Improvement Canvas werd uitgewerkt door BBDO. Het Canvas toont inspiratie voor renovaties aan jonge huiseigenaars. De combinatie van leuke flatlays, inspirerende verticale (!) video en meer zorgen voor een interactief resultaat dat motiveert om zelf aan de slag te gaan.

  • Priceless Cities: Rio is een 360° advertentie door Mastercard. Als sponsor van Christ the Redeemer in Rio de Janeiro wilde Mastercard laten zien wat de voordelen zijn van een ‘Black’ kaart. Daarvoor geven ze middels een indrukwekkende 360° video een uitzicht vanop het monument, wat je als kijker ongetwijfeld bijblijft en de link tussen Mastercard en het iconische monument versterkt.

0 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *